Aktuellt

2018-04-18 Arbetsplanering 7, inför tor 2018-04-19

-  Planera kommande aktiviteter, månaden maj kommer rusande!
-  Slingan på benet, löda strömmatning (röd och svart) på räls
-  Sammanbindning av de två halvorna av rangerbangården.
-  Rälsläggning av "slingan" på "diagonalen"
-  Märkning och placering av växlar
-  Kompletteringsköp av saknade växlar.
-  Fortsatt färdigställning av växlar (röd/svart/grön)
-  Rälsläggning med växlar, stationerna Centralen och Hamn.
-  Fortsatt rälsläggning utöver stationerna.



2018-04-18 Vårslutspurten

Våren är i antågande och lockar till utomhusaktiviteter. Hoppas du har möjlighet att motstå den lite till och följa med på vår slutspurt med att få klart några körbara delar av vår nya bana!



2018-04-14 Arbetsplanering 6, inför mån 2018-04-16

-  Planera kommande aktiviteter, månaden maj kommer rusande!
-  Göra slingan på "benet" körklar, växelmotorer, eldragning osv.
-  Sammanbindning av de två halvorna av rangerbangården.
-  Rälsläggning av "slingan" på "diagonalen"
-  Märkning och placering av växlar, kompletteringsköp av saknade växlar.
-  Fortsatt färdigställning av växlar (röd/svart/grön)
-  Rälsbädd, modulskarvar, rälsläggning med växlar, stationerna Centralen och Hamn.
-  Fortsatt rälsläggning utöver stationerna.
-  ”Gordons monter” – LG kollar om hans snickare kan göra montering av 2 hyllor under utsidan av "benet"



2018-04-08 JS metod för preparering av växlar.



2018-04-05 Full rulle 180405
Det blev en lång och intensiv dag med många punkter på göralistan avprickade.

-  Rangerbangården tog ett nytt kliv. Härnäst skall de båda halvorna knytas ihop.
-  Alla modulskarvar utom centralstationen och rangerbangården klara.
-  Omfattande städning av vår golvyta under modulerna genomförd.
-  All rälsbädd utom centralstationen klar
-  Extra hyllor till plan 2 och en första sortering av hus klar.
-  Första förslag finns för "Gordons monter".
-  Diskussion med LG om ytan ovanför taket, "lättköpt" aktivitet till invigningen?
-  Vi hann även med att preparera en växel.

2018-04-05 Arbetsplanering 5, inför tor 2018-04-12

-  Fortsatt färdigställning av växlar (röd/svart/grön)
-  Sammanbindning av de två halvorna av rangerbangården.
-  Rälsläggning inkl bankning och limning i kurva två på slingan på ”Benet” 
-  Rita om Centralstationen
-  Rälsbädd, modulskarvar, rälsläggning med växlar, stationerna Centralen och Hamn.
-  Fortsatt rälsläggning utöver stationerna.
-  ”Gordons monter” – diskutera förslag till lösning



2018-04-03 Arbetsplanering 4, inför tor 2018-04-05

-  Mäta upp behovet av ”tyll” (publikskydd)
-  Fortsatt färdigställning av växlar (röd/svart/grön)
-  Rälsläggning inkl bankning och limning i kurva två på slingan på ”Benet” 
-  Rita om Centralstationen
-  Rälsbädd, modulskarvar, rälsläggning med växlar, stationerna Centralen och Hamn.
-  Komplettering av rälsskarvar och styrofoam där det saknas
-  Fortsatt rälsläggning utöver stationerna.
-  ”Gordons monter” – vad göra?

Växlar inventerade 18-04-03, inköp av så många växlar som butiken förmådde.

Saknas invInköpSaknas
Kurvväx vä101
Medium vä330
Medium hö1055
Lång vä110
Lång hö716
221012

2018-04-02 Fortsatt bygge
Hoppas du haft en skön påsk och samlat krafter för fortsatt bygge av vår nya bana. Vi drar igång redan första dagen efter helgen tisdag 18-04-03 kl 10.oo.

Information om våra aktiviteter hittar du i fliken "PLANERING" här till vänster! Där hittar du även aktuell arbetsplanering. OBS att aktiviteten på fredag 18-04-06 är inställd.

Bläddra gärna runt på övriga sidor, du kanske hittar något spännande!

2018-03-28 Arbetsplanering 3, inför 2018-04-03
-  Ny inventering av växelbehov, fanns tydligen fler i lager.
-  Mäta upp behovet av ”tyll” (publikskydd)
-  Fortsatt färdigställning av växlar (röd/svart/grön)
-  Rälsläggning inkl bankning och limning i kurva två på slingan på ”Benet” 
-  Rita om Centralstationen
-  Rälsbädd, modulskarvar, rälsläggning med växlar, stationerna Centralen och Hamn.
-  Komplettering av rälsskarvar och styrofoam där det saknas
-  Fortsatt rälsläggning utöver stationerna.
-  ”Gordons monter” – vad göra? 

2018-03-27 Bygget rullar på!
Även om det inte rullar några tåg på vår bana än så rullar bygget på med bra fart. Det närmaste tåg vi kommit är en vagn som rullats omkring för att testa växlar och skarvar. Den planerade "slingan" på "Benet" är klar så när som på en kurva.
Rälsbädd är lagd på drygt hälften av anläggningen och en stor del av skarvarna är på plats.
En av de kommande etapperna är Centralstationen. Den behöver dock lite justeringar i sin spårplan innan vi ger oss på den.
Under kvällen hade vi även en "arbetande gäst" som kom hela vägen från Göteborg, Alexander Ehn. Tack Alexander för din arbetsinsats och tack för de foton du bidrog med.

2018-03-27 Glad Påsk!
JS önskar alla medlemmar och JS vänner en riktigt Glad Påsk!

Nästa planerade aktivitet är direkt efter påsk på tisdag 2018-04-03.
Observera tiden kl 10.oo - 13.oo

2018-03-26 Modifierad rälsläggning modulskarv
Både nu måndag kväll och i helgen har det jobbats flitigt med montering av modulskarvar. Under helgen blev det en liten modifiering av skarven. Beskrivningen av metoden kommer uppdateras under tisdagen.

2018-03-24 Arbetsplanering 2, inför mån 2018-03-26
Kurvan i änden på Benet är lagd. Skall bankas och limmas (att använda slägga är inte tillrådligt). Även växelgata är påbörjad. Ny ytor är lagda med styroform.

Inventering av växlar till etage ett:
Tyvärr var många Code80 så vi har inte riktigt så många användbara som vi trott. De växlar vi har ligger nu utlagda på sina platser men de är inte märkta. FlYTTA INTE utan att märka växlarnas placering. Kom med idéer var vi kan köpa de vi saknar. MJ-hobbyexperten har inte kvar i lager.
Saknas:
 - 7 st Lång Hö
 - 10 st Medium Hö
 - 5 st Medium Vä
 - 2 st Kurv Vä

Arbetsuppgifter:
 - Sortera bort all Code 80-räls! Vi har inte användning av den, det är lätt att ta fel.
 - Löda flexräls över OK-märkta modulskarvar. (OBS Code 55)
 - Limma styroform
 - Banka och limma första kurvan. Bankning max 1 mm
 - Färdigställa växlar. Några kräver noggrann översyn. Röd/svart/grön sladd. (Röd mot framkant, grön hjärtstycke)
 - Fortsätta ralla. Första mål få till slingan på Benet
 - Ordna plats för de svarta hyllorna från ”Gordons monter” - Allt jag glömt

Vi hittade ingen tennsug. Saknas?
Vi saknar 10 Conradmotorer (förutsatt att alla vi har kan byta polaritet i hjärtstycket)

2018-03-23 Rälsläggning modulskarv
En av kvällens huvudpunkter var spårläggning över modulskarv. Det råder fortfarande lite delade meningar huruvida vi behöver modifiera byggsättet eller ej, framtiden visar var vi landar.
Utöver spåren blev det mycket plock med att ställa upp alla våra hus på hyllor på plan 2, för inventering. Jag räknade inte hur många det är, det är mååånga!
Säckstationen vid hamnen blev färdigritad. Många meter rälsbädd limmades på plats. Vi hann dessutom med att fira en födelsedag!

2018-03-22 Arbetsplanering 1, inför lör 2018-03-24
Ett första underlag för olika arbetsuppgifter som behöver utföras nu när Fas II drar igång. Flera av momenten kan ske parallellt. 
-  Limma rälsbädd
-  Göra modulskarvar (beskrivning nedan)
-  Löda räls över modulskarvar som är OKmärkta.
-  Inventera behov av växlar. Börja med ”småstationerna" på Diagonalen och Benet
-  Märka växlar med placering och "framkant" för färgkodning
-  Löda strömanslutning växlar
-  Limma räls
-  Ballastera
-  Ordna hyllor på plan 2 för "husutställning"
-  Ordna plats för Gordons monter.

2018-03-19 Händelserikt år 2017!
Ett för JS händelserikt år är nu lagt till handlingarna genom årsmötet som avhölls i kväll. Vid förra årsmötet hade vi en bana på Södermalm, nu bygger vi en ny i Fisksätra. Vi har nya fina lokaler hos Leksaksmuseet som också går in i nya tider. Blir väldigt spännande när Leksaksmuseet slår upp portarna i mitten av maj.

2018-03-19 Hög ambition!
Efter avklarat årsmöte fanns det det fortfarande lite utrymme för att fortsätta byggnationen. På bilden pågår planering av en "säckstation" som faktiskt har två genomgående spår som försvinner in under den tänkta helixen. Blir en sk fusksäck! Utöver det kom rälsbädd och en del modulskarvar på plats.

2018-03-16 JS metod för modulskarvar
Det åtgår ett antal moment för att bygga våra modulskarvar. Den tidskrävande delen är torktiden för det lim som används. Eftersom vi har så många skarvar att ordna är det inget problem, bara att ta nästa och nästa skarv medan limmet härdar.

Kort beskrivning av delarna i bygget:
-  Rälsbädden är cellplast och fästs med vitlim efter att modulskarven är klar.
-  Vid skarven limmas en plywodremsa + remsa av faner med vitlim.
-  Ovanpå plywood/fanér läggs kretskortslaminat, det fäster vi med kontaktlim.
-  Lämpligt antal slipers tas bort från rälsen. (OBS rälsen läggs över skarven, kapas ej!)
-  På krestskortslaminatet behålls kopparskiktet under spåret, däremellan tas det bort.
-  Kretskortslaminatet och undersidan av rälsen förtennas.
-  Det är noga att spåret läggs i rätt vinkel, i normalfallet 90°. Därefter löds rälsen fast.
-  Nu kan rälsen kapas!

Därefter kan övrig spårläggning på modulen ske, spårskarvar, växlar osv.

Inga mått angivna i beskrivningen avseende cellplast, plywood osv. När räls minus sliper passerar över skarven är ca 0,5 mm ett avstånd som tennet fyller och håller det hela på plats.
Avseende limningen är det bra om man ger varje moment en torktid, under tryck, på ca en halvtimme. Kontaktlimmet bör dessutom torka ca 5 min innan laminatet sätts på plats.


2018-03-15 Genomgång av skarvuppbyggnad
Intresset var stort när vi pratade igenom hur vi skall bygga modulskarvarna. Det är ganska många moment som skall göras (se separat inlägg) men när vi fått träna på några stycken lär det inte behöva ta så lång tid.

2018-03-13 Fas I till fas II
(En liten del av banan får utgöra illustration över att spårläggningen går igång)


En imponerande arbetsinsats har gjorts av medlemmarna och fas I är nu passerad, stativ och modullådor är klara, kan bli smärre ändringar under resan.

Fas II är påbörjad:
-  Spårplan framtagen vid mötet 2018-03-08
-  Spårplanen dokumenterad
-  Stora delar av spårplanen uppritad på modullådorna

2018-03-12 testade vi olika varianter av lösningar för hur modulskarvarna skall göras, metod och material fastställda.

Ett första underlag för olika arbetsuppgifter som behöver utföras nu när Fas II drar igång. Flera av momenten kan ske parallellt. 
-  Limma rälsbädd på alla dubbelspårslinjer (Planera för svepande kurvor)
-  Löda strömanslutning på flexrälsen
-  Ralla räls på dubbelspårslinjerna. 
-  Inventera behov av växlar. Börja med ”småstationerna" på Diagonalen och Benet
-  Löda strömanslutning växlar
-  Limma rälsbädd på ”småstationerna"


2018-03-12 Spår på G!
Tog en stund av funderande, planerande och testande innan vi var framme vid den metod vi skall använda vid modulskarvarna. På bilden ser du den allra första spårläggningen (ej klar). Nu är det bara att börja massproducera. Dessutom fick ett par specialmoduler extra benställning eftersom de är i utkanten av banan.

2018-03-09 "Hitta oss"
Nu har det blivit en ny flik med information om hur man hittar till oss.

2018-03-08 Spårplanering
Många medlemmar slöt upp till kvällens möte. Det blev trevligt och konstruktivt och ledde fram till full enighet kring den framdiskuterade spårplanen. Placering av stationer och godsbangård är spikade.
Vår järnväg kommer att byggas i olika faser och det som spikades idag är plan 1. Vi behöver där ta vissa hänsyn till bl a stigningen fram till helixen som skall föra oss upp till plan 2.
Vi hade även en genomgång av tekniken att få till rälsläggningen över modulskarvarna. Mycket pyssel är det men inte oöverstigligt svårt.
Under klubbkvällen på måndag kommer den tänkta spårplanen ritas in på modulerna. Förhoppningsvis hinner vi även lägga de första rälsen.

2018-03-07 Spårplan
Underlag för diskussion om spårplan har skickats med e-mail. Om du har möjlighet skriv gärna ut ex. till torsdagens genomgång.

2018-03-06 Många klick
I de tre Facebookgrupperna "Modelljärnväg", "Vi som bygger modelljärnväg i N-skala" och "N-skala Sverige" har vi fått över 80 gillamarkeringar för inlägget med länk till vår hemsida. Om man räknar med att ca 10 % av de som tittar på inlägget också trycker på gillaknappen så är hela 800 st nu medvetna om att vi bygger ny bana. Bearbetningen fortsätter........

2018-03-05 Fas II

Fas I, dvs stativ och modullådor, är nu inne på upploppet. Vi kan nu starta fas II som innebär fastställande av spårplan och rälsläggning. Fas II och kommande nr III går säkert lite omlott eftersom en del rälsläggning sannolikt behöver visst miljöbygge.
Planen är att fas II börjar på torsdag 2018-03-08. Första punkt på dagordningen blir att bestämma spårplan därefter är det bara att sätta igång!

2018-03-05 Cirkeln sluten!
I kväll blev sista modullådan klar och cirkeln är sluten. Nu är hela plan 1 redo att gå in i fas II, sånär som på några penseldrag på lådfronterna. Det fixar vi nästa kafferast!

2018-03-02 JS jubilerar 2019

Järnvägssällskapet är från samma tidsperiod som D-loken. Varianten du ser på bilden tillkom först på 1950-talet, det var då det blev möjligt med multippeldrift.
Från starten 1939 har det hänt en hel del som står att läsa om på andra platser här på hemsidan.
2019 fyller klubben 80 år. Det är hög tid att börja fundera på hur detta skall uppmärksammas. Kom med idéer - skriv gärna ett par rader via kontaktformuläret.

2018-03-01 Specialmoduler
Vi startade dagens och kvällens övningar med målet att få alla modullådor färdiga. Nu är det ju så att specialmoduler tar lite längre tid, mycket funderande och mätande innan man kommer till skott. Vi kom nästan i mål - nu saknas bara en modul till våning ett på banan. På köpet har vi även fått några till våning 2 färdiga. Våning 2 kommer dock först in i en senare etapp

2018-02-27 Klubb med anor
JS är en klubb med lång historia, bildades redan 1939. Fr o m flytten till Mariatorget 1980 har vi levt i samverkan med Leksaksmuseet. Genom att finnas tillsammans med ett museum når vi en bred publik. Under fliken "HISTORIA" kan du följa vår väg från 1939 fram till dags dato.

Här nedan får du en kort sammanfattning:

ÅrPlatsSkala
1939 Klippgatan, Södermalm 1:45
194? Linnégatan, Östermalm 1:45
1948 Skansen utställningsbana 1:45
1948 Linnégatan 1:87
1960 Sundbyberg 1:45
1970 Sundbyberg 1:160
1975 Hemlöst
1980 Mariatorget 1:45+1:160
1986 Hemlöst
1990 Mariatorget 1:160
2004 Tegelviksvägen 1:160
2017 Fisksätra 1:160 (modul)


2018-02-26 Årsmöte
Måndag 2018-03-19 kl 19.3o, samling 19.oo
Fisksätra
Årsmöteshandlingar utskickade via e-mail

2018-02-25 Hur gör man här då?

Vår bana kommer bestå av många standardmoduler men det blir även flera specialvarianter. Specialarna kan komma att ansluta till både 2 och 3 st andra moduler. Det gäller att lista ut den bästa formen för att bäst använda ytan, göra det lätt att ta ut modulen för landskapsbygge osv.
(bild: 2018-02-25)

2018-02-22 Fortsatt produktion av modullådor
Även denna byggkväll gick i modulernas tecken, kommer att gälla några kvällar till. Bl a byggde vi specialmodulen som du ser längst till höger på bilden, den kommer att ansluta till 3 st andra moduler. Sortering av rälsmaterial för att se vad som kan återanvändas har påbörjats. Blev även en första genomgång av hur vi skall hantera spårläggningen. Vi bör försöka hitta ett lämpligt flöde för massproduktion.

2018-02-19 Ytterligare modullådor
Kvällens arbetspass gav ytterligare ett antal modullådor till samlingen.

2018-02-16 Planering
"PLANERING" är en ny flik i vänstermarginalen. Där kan du se vilka aktiviteter som är inplanerade för den närmaste tiden!

2018-02-15 Första modullådan
Den allra första modullådan blev färdig under kvällen. Totalt blev det 4 st standardmoduler och 2 st specialmoduler. Blev också en del småpyssel med stativen. Vi hade även besök av ett par (hoppas jag) nya medlemmar.

2018-02-12 Senaste på stativfronten
Efter mycket sågande, målande och skruvande har nu stativen kommit till ett stadium när vi kan börja använda dem. Återstår en del småpyssel men det kan ske parallellt med nästa moment.

2018-02-09 Slutspurt stativ
Efter arbetspasset nu på måndag bör stativen vara så långt komna att vi kan gå till nästa arbetsmoment.

2018-02-04 Viktigt medlemsmöte torsd 2018-02-08, kl 19.oo
Alla medlemmar kallas till medlemsmöte på ordinarie klubbkväll.

2018-01-25 Vår nya utsikt i Fisksätra.
Blir spännande att bekanta sig med våra nya omgivningar i Fisksätra så snart ljuset och värmen återkommer.

2018-01-24 Vi har flyttat!!
Efter en intensiv flytt har vi nu börjat etablera oss i nya lokaler i Fisksätra. Der har varit dåligt med tid för uppdatering av hemsidan, men vi skall nu bättra oss

2018-01-12 Förslag ny modulbaserad bana

2017-11-02 Lokalen tömd
2017-11-02 var vi färdiga med tömningen av vår lokal på Söder. Nu bär det iväg till den nya i Fisksätra.

2017-02-28 Besök av SLAMRA
SLAMRAS styrelse besökte lokalen. Inför vår flytt från spårvägsmuséet diskuterades ifall vi kan vara varandra behjälpliga under den tid som JS troligen kommer att vara utan egen lokal. Vi hoppas att diskussionen blir konstruktiv under våren så att vi även framledes kan träffas regelbundet kring vår hobby.

2017-01-17 Full rulle
Så är vi igång igen. Vi hade en hel del rangerande. Layouten ger spännande utmaningar. Vi hoppas fler medlemmar tar med tåg och vagnar. Det fotograferades en hel del som vi hoppas kommer att synas på hemsidan.

2016-11-18 FNISS-träff nr 2
Ännu en trevlig kväll med mycket MJ-snack. Stambanan trafikerades hela kvällen. Totalt var det 17 personer som inte är med i vår förening som deltog på träffarna. Ett värvningsmejl kommer att skickas till alla.

2016-11-15 FNISS träff
Efter en väl genomförd Hobbymässa, där FNISS slog ett slag för N-skalan, hade vi första uppföljningsträffen i vår klubblokal. Fyra intresserade slussades in redan klockan 1800. Många frågor blev diskuterade och intresset från de nya för vår verksamhet var stort. Vi hoppas att vi kan knyta några även till vår förening. Ser fram mot nästa träff som blir på torsdag. Några har anmält att komma tillbaka redan då. Dessutom har vi ytterligare 7 anmälda. Smärre succé :-)

2016-08-25 En spännande höst
Så är vi igång efter en skön sommar. Vi bygger vidare på banan och fortsätter planering för trafikspel. Huvudtid är fortfarande måndagkvällar efter 1900.

2016-02-09 Järnvägssällskapet jobbar vidare med banan
Trots hot om flytt från Tegelviksgatan, bygger vi vidare på banan.
Vi fortsätter med våra klubbkvällar. Första helgfria måndagen i månaden är det "körkväll".
Då tar vi fram våra tåg och kör på vårt nya "dubbelspår".
Dessutom börjar det nya industriområdet att bli färdigt för rangering och tågspel.

Om ni vill, besök oss gärna. Här på hemsidan finns kontakt information

2013-11-24 Tågurspårning på Södra
Detta händer naturligtvis inte på JS?

2013-11-11 Stambanan ansluten till slut
Ser rörigt ut för en oinvigd men det ger riktigt långa körsträckor.

2013-05-29 Förare fast för fylla
En olycka var nära. Förare för tidigt ute med ballasten. Polisen utreder omständigheterna.

2013-05-24 Utbyggnad av stambanan fortsätter

2013-02-21 Timmertransporter
Ett timmertåg draget av Green Cargo Rc4 möter ett tomtåg från Inlandsgods på väg mot terminalen

2013-01-20 Hos oss är det badsäsong året om

2013-01-15 Du-lok med nio vagnar i kroken
Ett svenskt Du-lok med 9 vagnar i kroken har provkörts i på den nya banan och utan problem klarat de brantaste stigningarna

2012-11-28 Första etappen av lokalbanan inkopplad, se premiär-tåget!
Måndagen den 26 november kopplade "Banverket" in den sista växeln på lokalbanan. 
Nu kan man få se tåg rulla på alla spår. 
Premiär-tåget var ett nytt Rc2 med många amerikanska godsvagnar i kroken.

2012-05-15 Buss- och spårvagns hållplats vid Tvärgatan

2012-03-04 Svår tågolycka måndagen den 27 februari
En svår tågolycka mellan två godståg inträffade under måndagens körningar. De många samtidiga tågrörelserna gjorde att klareraren för ett ögonblick "tappade bort" ett södergående godståg i vändslingan. En upphinnandeolycka var därmed ett faktum. Lyckligtvis blev det inga personskador, men de materiella skadorna blev stora, se dagens bild


2012-02-01 Reportage i tidningen Tåg nr 1 2012
Ett mycket trevligt reportage om Järnvägssällskapet finns att läsa i tidningen Tåg nr 1 2012.

Arkiv

semafor